سل
سل

جهت پیشگیری از انتقال ميكروب سل به اطرافيان بيمار چه بايد كرد ؟

در صورتيكه بيمار مبتلا به سل ريوي از نوع واگيردار است ، قدرت سرايت بيماري معمولاً پس از دو تا سه هفته از شروع درمان دارويي ضد سل از بين مي رود ،نكاتي جهت كاهش انتقال ميكروب سل از بيمار به اطرافيان (تنها در اوايل شروع درمان سل) :

1-     بيمار در محيط هاي بسته كمتر صحبت ، خنده، عطسه و يا سرفه نمايد.

2-     در چند هفته اول درمان دارويي بايد همواره بخصوص در فضاهاي بسته از ماسك بيني دهاني چند لايه غيركاغذي استفاده و سپس بسوزاند.

3-      بايد به هنگام سرفه و يا عطسه جلوي دهان خود را با دستمال كاغذي پاكيزه بپوشاند.

4-   خلط خود را پس ازخارج كردن از دهان در پاكت يا دستمالي ريخته و سپس آن را بسوزاند. لذا بايد از انداختن خلط در معابر و زمين ، چه در خانه و چه در بيرون جداً خودداري نمايد.

5-     هواي اتاق آلوده به ميكروب سل حتي در زمان غياب بيمار هم خطر سرايت دارد. لذا نكات ايمني را بايد در هر حالت رعايت گردد.

6-   اتاق بيمار بايد رطوبت كم داشته و آفتابگير و با تهويه مناسب بوده بطوريكه جريان هوا از داخل ساختمان به داخل اتاق و از داخل اتاق به فضاي باز بيرون ساختمان باشد.

7-   نور مستقيم آفتاب در كشتن ميكروب سل بسيار موثر است ، لذا توصيه مي شود اتاق بيمار طوري انتخاب شود كه حداكثر زمان آقتاب گيري را داشته باشد.

8-    البسه ، ظروف غذا ، در و ديوار اتاق ، نقشي در انتقال ميكروب سل ندارند. لذا نيازي به جدا سازي آن نبوده و آنها را مي توان بطور معمول نظافت و شستشو كرد . ولي توصيه مي شود كه از تكاندن البسه و ملحفه بيمار قبل از شستشو خودداري گردد.

9-   در صورت ريختن خلط بر روي سطوح اشياء و يا كف زمين مناسب است كمي ماده ضدعفوني نظير ساولن و يا مايع سفيد كننده البسه (نظير وايتكس) بر روي آن ريخته و طبق معمول تميز شود .

10-  مناسب است بيمار بيشتر از حالت عادي نظافت فردي خود را رعايت نمايد.

11- كودكان نسبت به عفونت سل حساس هستند ، لذا توصيه مي شود از نزديك شدن بيمار به آنها و يا ورود اطفال به داخل اتاق بيمار جداً جلوگيري گردد.

12-  در صورتيكه از اطرافيان شما كسي دچار سرفه طولاني مدت است ، حتماً او را جهت معاينه به پزشك معرفي نماييد.

13- در صورتيكه با كودكي زير شش سال در يك منزل زندگي مي كنيد ، او را به مسئولين بهداشتي معرفي نماييد تا تحت درمان دارويي پيشگيري از ابتلاء به سل قرار گيرد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ یک شنبه 7 خرداد 1391برچسب:, توسط آموزش سلامت - مبارزه با بیماریها