سل
سل

هشدار !  سل در جهان ، منطقه و ایران

میکروب سل یک سوم جمعیت جهان را آلوده کرده است.

95% موارد بیماری و 98% موارد مرگ ناشی از سل در کشور های در حال توسعه اتفاق افتاده و 75% موارد سل موجود در کشور های مزبور به گروههای سنی فعال از نظر اقتصادی (یعنی 15 تا 50 سال) تعلق داشته اند.

در جهان درسال 2009 میلادی 14 ميليون مورد سل ثبت شده که 9/4 ميليون مورد جديد سل بروز كرده است . ميزان بروز سل  137 در 100000 نفر و بالغ بر 7/1ميليون مورد به علت سل فوت نموده اند یعنی 4700 مورد مرگ در هر روز در حالیکه تمام مرگهای ناشی از سل قابل پیشگیری است .

در ایران در سال 1388 شمسی10099 مورد سل ثبت شده که از این میزان تعداد  5109 مورد سل اسمیر مثبت جدید کشف شده اند . میزان بروز 14 در یکصد هزار نفر و ميزان بيماريابي 70%  بوده است که متاسفانه 30% مابقی بدون درمان در جامعه رها هستند .

از نظر بروز در استانهای کشور ، سیستان و بلوچستان رتبه اول را دارا بوده سپس استانهای گلستان ، خراسان رضوی ، هرمزگان و .... قرار دارند.

در استان سیستان و بلوچستان ، منطقه سیستان بالاترین بروز را دارا می باشد
(بروز کل سل110در یکصدهزار نفر و اسمیر مثبت جدید 58 دریکصدهزار نفر) که در این میان شهرستان هیرمند نیز بالاترین بروز در منطقه و بالطبع کشور را دارا
می باشد به نحوی که بروز کل سل در این شهرستان 195 دریکصدهزار نفر و بروز موارد سل اسمیر مثبت جدید 101 در یکصد هزار نفر می باشد .

حال سوال اینست باتوجه به این بروز که قابل قیاس با متوسط کشوری نمی باشد چه تعداد از بیماران در جامعه شناسایی نشده اند و این بیماران گم شده ، چه تعداد از افراد سالم جامعه را آلوده می کنند . هرچند منکر تلاشهای بی وقفه و ایثارگرانه نیروهای بهداشتی بخصوص بهورزان عزیز در جهت شناسایی بیماران نیستیم و شرایط آب و هوایی منطقه و فقر اقتصادی حاکم بر جامعه بر این موضوع دامن می زند ولی بنظر می رسد که همتی باید کرد و تلاشی مضاعف.

 

 



نظرات شما عزیزان:

معصومه
ساعت11:17---21 مرداد 1391
سل بیماری است که بیشتر ریشه درفقراقتصادی دارد دراقشاری ازانسانها که ازشرایط تغذیه ومسکن مناسب برخوردار نیستند بالاترین آماررادارد.درمان :اغربالگری ازطریق تستهای تشخیصی -واکسیناسیون-بستری ودرمان بیماران- ومبارزه اصلی:بهبودشرایط زیستی افراد است.

دکتر نوری
ساعت20:10---10 خرداد 1391
دست مریزاد و خسته نباشید عرض می کنم به شما تلاشگران عرصه ی بهداشت. " در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم سرزنشها گر کند خار مغیلان غم مخور"

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:, توسط آموزش سلامت - مبارزه با بیماریها